Swann Xtreem säkerhetskamera recension

En minuts granskning

Swann är kanske inte ett namn som många känner till, men det australiensiska varumärket som grundades i Melbourne har funnits en tid och dess rykte växer stadigt.

Swann Xtreem säkerhetskamera är den senaste modellen och kombinerar ett Full HD-objektiv med en inte särskilt bred 110-graders betraktningsvinkel för att fånga rörelser. Lagring tillhandahålls antingen via ett Micro SD -kort (ett 16 GB -kort följer med kameran) eller via molnet. Två molnalternativ är tillgängliga. Antingen kan du lagra klipp i molnet i 24 timmar gratis eller betala för Swann’s Secure+ Service -prenumerationstjänst i upp till 60 dagars rullande klipp från $ 4,99 / £ 4,95 / AU $ 6,95 per månad.

Swann hävdar att dess True Detect värme- och rörelsedetekteringsteknik resulterar i färre “falska varningar” som till exempel orsakas av att passera bilar eller svajande träd. Alternativt är det möjligt att använda programvaran i appen för att justera rörelsekänsligheten beroende på din inställning. Andra funktioner inkluderar alternativet för en siren som går av när rörelse utlöses och tvåvägs ljud så att du kan prata med den som är på din fastighet. Det fungerar också med både Google Assistant och Amazon Alexa om du vill ha röststyrning.

Vad som är särskilt bra med denna Xtreem -modell är dess mångsidighet. I stället för att vara nätdriven vilket begränsar var den kan monteras, har denna modell ett uppladdningsbart batteri, som erbjuder upp till sex månaders användning från en full laddning. Det är också väderbeständigt (IP56) vilket innebär att det kan monteras utomhus såväl som inuti. En magnetisk bas för montering av enheten antingen på väggen eller på en plan yta, t.ex. ett bord eller en bokhylla, tillhandahålls också.

Kostar $ 179,99 / £ 179,99 / AU $ 199,95 det finns säkert billigare hemmakameror runt omkring, men Xtreem är en solid byggd och välutrustad enhet. Dessutom behöver du inte betala en extra månadsavgift för lagring av videoklipp tack vare en Micro SD-kortplats och gratis rullande 24-timmars molnlagring.

Swann Xtreem säkerhetskamera pris och tillgänglighet

• Listpris: $ 179.99 / £ 179.99 / AU $ 199.95

Swann Xtreem säkerhetskamera kostar $ 179,99 / £ 179,99 / $ 199,95 och är tillgänglig över hela världen från Swann.

Som vi redan har nämnt kan kameran lagra videor som spelats in i 24 timmar utan kostnad. Om du vill granska dem efter detta måste du prenumerera på Swann Secure+, som kostar från $ 4,99 / £ 4,95 / AU $ 6,95 per månad och även inkluderar husdjur och fordon, samt rika aviseringar.

Design

• Solid byggd enhet
  • Kraftfullt batteri
  • Vattentätt lock för uttag

Det finns verkligen inget smutsigt med Swann Xtreem säkerhetskamera. En skrymmande enhet, den ser ut och känns lugnande välgjord, tippar vågen på cirka 0,77 lb / 350g. En del av anledningen till detta är inbyggt uppladdningsbart batteri som ger upp till sex månaders laddning. På framsidan finns Full HD -objektivet medan undersidan är rörelsesensorn och inspelnings- och /parningslamporna som lyser rött respektive blått.

Överst på enheten under ett vattentätt lock finns återställningsknappen samt Micro SD -kortplats för förvaring. Under kan du hitta en mikro -USB -plats för laddning av batteriet och en högtalare för att kommunicera med människor som kommer till din dörr eller som är i ditt hus.

Ett skruvfäste så att du kan fästa kameran på ett stativ om du vill och ett kraftfullt magnetfäste som säkerställer att kameran kan användas fristående och enkelt kan vinklas för olika platser. Dessutom ingår två skruvar och två råproppar för att borra monteringsfästet i väggen samt dubbelhäftande tejp. Vi skulle dock inte rekommendera att använda tejpen för att fästa säkerhetskameran på väggen eftersom det är en särskilt tung enhet.

Slutligen ingår dussintals säkerhetsdekaler på olika språk i lådan så att du kan meddela att du har en Swann -säkerhetskamera installerad om du så önskar.

Prestanda

• Tydliga bilder som spelats in inomhus
  • Måste vara nära WiFi -routern
  • Inte den bredaste betraktningsvinkeln

När det gällde att testa Xtreem säkerhetskamera inomhus hade vi inga problem. Bildkvaliteten var bra och enheten var tillräckligt känslig för att spela in rörelse. Att använda enheten utanför visade sig dock mycket mer problematiskt, särskilt när vi flyttade längre bort från husets router.

Med andra övervakningskameror har vi testat, även på cirka 30 fot har vi kunnat strömma bilder av rimlig kvalitet. Inte så med denna Swann -enhet. Signalkvaliteten tycktes sjunka väldigt snabbt vilket innebar att det inte var möjligt att se bilder på baksidan av vårt hus, bort från routern på framsidan av vår fastighet. Istället fick vi bara meddelandet “autentisering” och kameran kunde inte synkronisera med appen alls.

Som sagt, att flytta kameran mycket närmare routern (vi rekommenderar 10 m eller mindre) gav utmärkta resultat. Trots en ganska smal betraktningsvinkel på 110 grader (vissa enheter erbjuder 180-graders betraktningsvinkel) var bilderna mycket detaljerade. Också mycket användbart var möjligheten att justera känsligheten för att fånga rörelser antingen nära kameran eller mycket längre bort. Men den här enheten har inte möjlighet att bara spela in rörelser i vissa delar av skärmen (t.ex. rörelsezoner) som du kan med enheter som Ring Spotlight Cam.

App

• App konfigurerad via QR -kod och röstinstruktioner
  • Tre anpassningsbara lägen
  • Lätt justerbara inställningar för rörelsedetektering

Kontroll, som med de flesta säkerhetskameror, tillhandahålls via en smartphone -app snarare än ett webbgränssnitt. Ladda bara ner Swann Security -appen för din iOS- eller Android -enhet och skanna QR -koden längst ner på enheten. Detta tar upp modellen i appen och efter att du har matat in dina detaljer inklusive WiFi -kod bör du vara redo att gå. För att hjälpa till med konfigurationen finns röstinstruktioner med kommandon som “Ready for Pairing”, “Set up in Progress” och “Connection Succeeded”.

Visst är appen mycket omfattande. Kanske mest användbart är möjligheten att ställa in rörelsedetektering för olika lägen – hemma, natten och borta. Om du till exempel är hemma hela dagen kanske du vill stänga av rörelsedetektering helt, så att det inte utlöser en inspelning varje gång du rör dig. Omvänt, på natten kanske du vill ha högre rörelsekänslighetsnivåer, till exempel “långt” och “maximalt” så att kameran registrerar varje rörelse. Andra inställningar inkluderar justeringar av högtalare och mikrofon (vi rekommenderar att du ställer dem ganska högt), ett alternativ för stör ej så att du inte får push -aviseringar och ett sirenalternativ.

Tack och lov är det enkelt att bläddra igenom tidigare inspelningar tack vare ett kalenderformat som gör att du kan söka efter datum efter att du tryckt på uppspelningsknappen längst ned på skärmen. Alternativt kan du trycka på Live View -knappen för att se bilder från din kamera när som helst – praktiskt om du vill ha en snabb kontroll av din egendom var du än är i världen. Med appen kan du också se bilder från alla andra Swann -enheter som du kan ha i din installation.

Batteri-liv

• Batteriet räcker i upp till sex månader mellan laddningarna
  • Det tar cirka fem timmar att ladda batteriet helt
  • Batteriet går inte att byta

Swann säger att batteriet kommer att hålla upp till sex månader mellan laddningarna, även om detta beror på hur ofta och hur länge live view aktiveras, liksom hur ofta rörelse detekteras. Vi kan inte bekräfta detta baserat på “vanlig användning”, eftersom vi har testat kameran på en kort tid för denna recension.

Batteriet tog fem timmar att ladda upp helt, vilket är en besvikelse, eftersom batteriet är inbyggt kommer kameran att vara ur funktion medan batteriet laddas. Vi föredrar att se ett utbytbart batteri, som i Arlo Ultra 2 och Arlo Pro 4, så att, om du köper ett extra batteri, kommer kameran aldrig att vara offline.

Ska jag köpa Swann Xtreem säkerhetskamera?

Köp den om …

Du vill använda den utomhus