SteelSeries Arctis Prime gaming headset recension

Två minuters granskning

SteelSeries Arctis-serien av spelheadset kommer till slut aldrig att ta slut, och SteelSeries Arctis Prime lägger till sig mitt i mixen till $ 99 (£ 99, AU $ 119) samtidigt som det erbjuder ett mycket fokuserat paket som konkurrenskraftiga spelare kanske gillar.

Till detta pris tävlar Arctis Prime direkt med Arctis 1 Wireless, men de två headseten erbjuder olika upplevelser. Arctis Prime fokuserar på konkurrenskraftigt spel och ger några av Arctis-linjens mest premiumelement till en lägre prispunkt, med mer gemensamt med Logitech G Pro-gamingheadsetet på $ 89 (ca £ 65, $ 115). Samtidigt går Arctis 1 Wireless för en enklare design men medför trådlös anslutning till en budget.

Arctis Prime lånar stålhuvudbandsdesignen som finns i Arctis 7, 9 och Pro-serien och innehåller naturligtvis samma skidbandupphängningssystem som finns på dessa headset. Som ett resultat förblir det perfekt på huvudet tack vare den jämna viktfördelningen. Trots de visuellt likartade strukturerna är Arctis Prime-öronkopparna betydligt knarrigare än de på Arctis Pro Wireless och Arctis 9X vi har till hands, trots att de senare hörlurarna redan har sett stor användning. Den andra saken den lånar är att Hi-Fi-högtalardrivrutinerna i Arctis Pro-familjen erbjuder ett utökat frekvenssvar.

Utöver detta är Arctis Prime ett ganska enkelt headset. Den använder en trådbunden anslutning (använder fortfarande SteelSeries udda kontakt på headsetänden, samt en andra standard 3,5 mm-port som fungerar för både ingångs- och delningsljud) med en 3,5 mm kombinationsanslutning samt en mikrofon / headsetdelare ingår i paketet. Headsetet fortsätter att erbjuda on-ear-kontroller med en volymratt och en mikrofonavstängningsbrytare, men det har inget ljus som tydligt kan indikera när mikrofonen är avstängd som andra premium Arctis-headset. Den har också den infällbara ClearCast-mikrofonen som är framträdande i denna serie.

Headsetet skiljer sig lite från det andra Arctis-headsetet genom att hoppa över det bekväma, andningsbara AirWeave-tyget för sina öronkuddar och istället för en ljudisolerande konstläderfinish som gör dem lite hetare men definitivt minskar det yttre bullret bättre. Headsetet har också mer framträdande SteelSeries-logotypen på varje öronkopp, medan tidigare headset höll fast vid mindre och mer subtila varumärken.

Arctis Prime håller sig ganska bra i spel. Vi kan hålla vår egen rygg täckt av Counter Strike: Global Offensive genom att ta upp fiendens fotspår som kommer runt ett hörn. Vi kan också skilja fiendens kulor som träffar marken i närheten även när vi springer över fält och lyssnar på våra lagkamrater som pratar i Call of Duty: Warzone – en viktig ledtråd att upptäcka. Headsetet kan verkligen växa med action också.

Ibland suger low-end lite av livet ur high-end, även om det inte riktigt lerigt eller drunknar det, men vi märker att det sänker high-endens energi – särskilt i musik om det finns ständigt hög bas. Naturligtvis är detta headset fokuserat på att spela mer än musik.

Med detta sagt missar Arctis Prime två SteelSeries-funktioner som vi tycker är mycket användbara när vi spelar konkurrenskraftigt: mic sidetone och ChatMix. Sidetone låter dig höra din egen röst genom din mikrofon, vilket verkligen kan hjälpa oss att undvika att skrika när spelets ljud blir högt (och därmed kommunicera bättre med vårt team), och ChatMix gör det enkelt att balansera spel och kommunicera ljudnivåer i farten, säkerställer att spelet aldrig dränker dina teamkommissioner och vice versa. Denna uteslutning gör den lika prissatta Arctis 5 till ett särskilt attraktivt alternativ.

Det kan finnas en nisch för Arctis Prime där den exakta inställningen av förarna och läderliknande öronkuddar verkligen betyder något, men där de inte gör det verkar Arctis 5 och Arctis One Wireless erbjuda mer funktionalitet för spelare att njuta av.

Köp det om …

Du vill ha ett ljudisolerande Arctis-headset
Arctis Prime tar med sig mycket av det som Arctis-linjen gör bäst och passar den med ljudisolerande öronkuddar som kan bli bitterare varmare men verkligen gör ett bättre jobb med att klippa ut externt ljud än AirWeave-kuddarna.

Du bryr dig inte om flashig design
Arctis Prime fokuserar på en sak och levererar en tydlig och bekväm spelupplevelse med exakt ljud. Det har inte lysande lampor eller spännande funktioner som surroundljud, men det är fortfarande ett pålitligt verktyg för spel.

Du vill ha Arctis Pro-ljudet på en budget
Arctis Prime använder samma drivrutiner med samma inställning som finns i Arctis Pro-headsetet, men de kommer till en bråkdel av priset. Och du kan alltid para ihop Arctis Prime med SteelSeries GameDAC för mer funktionalitet.

Köp det inte om …

Du gillar funktioner som går utöver grunderna
Arctis Prime har en volymratt och en mikrofonavstängning. Utöver det handlar det om passform, komfort och ljudkvalitet. Det finns inget trådlöst, surroundljud eller andra saker att bli glada över.

Du bryr dig verkligen om att chatta med dina lagkamrater
Ljudisoleringen och bristen på sidton gör det verkligen svårt att höra dig själv tala när du bär Arctis Prime. Så att spela i timmar med kompisar på Discord kan bli lite besvärligt, även om de kan höra dig högt och tydligt.

Du har redan ett SteelSeries-headset
Arctis Prime är bara en annan i den stora Arctis-familjen. Och även om det har några anständiga kvaliteter, är det inte så nytt och anmärkningsvärt att det erbjuder skäl för en uppgradering eller byte från ett annat headset.