Nokia 5 recension

Nokia 5 från HMD Global har varit med oss ​​en stund nu, läs vidare för att ta reda på vad vi tycker om det. HMD Global, företaget som är berättigat att använda Nokia-namnet har kommit med en fantastisk 2017-smartphone-serie för 2017. Uppställningen består hittills av fyra telefoner. Budgeten fokuserade Nokia 3, Nokia 5 och Nokia 6. Medan Nokia 8 tävlar direkt i flaggskeppsloppet. Vi har tidigare granskat Nokia 3 som du kan läsa här: Nokia 3 Review. I den här artikeln kommer vi att titta på om Nokia 5 är ett stort hopp från Nokia 3 och om det ger någon seriös konkurrens till andra etablerade tillverkare.

Vår Nokia 5 anlände i Tempered Blue-färg som är en mörkblå nyans. Personligen stod denna färg verkligen ut. Det fungerar bra under alla ljusförhållanden. Vidare har Nokia 5 en mycket minimal design som är absolut bra att se. Det finns en långsträckt kameramodulskärning på baksidan som ger den en unik egenskap för enkel identifiering från andra telefoner. Erbjuder Nokia 5 det bästa värdet som finns tillgängligt just nu? Låt oss se i vår detaljerade uppdelning av telefonen nedan.

Nokia 5

Här är den detaljerade specifikationslistan för Nokia 5:

Nokia 5 Tekniska specifikationer
Mått 149,7 x 72,5 x 8,05 mm
Nätverk LTE Cat. 4, 150 Mbps DL / 50 Mbps UL
Visa 5,2 ”IPS LCD, HD (1280 x 720, 16: 9)
Processor Qualcomm® Snapdragon ™ 430 mobilplattform
Minne Lagring 16 GB med 2 GB RAM
OS Android 7.1.1 Nougat
Kamera Primär: 13MP PDAF, 1.12um, f / 2, dubbeltonblixt
Sekundär kamera 8MP AF, 1.12um, f / 2, FOV 84 grader
Video MPEG4, H.265 (HEVC), H.264 (AVC), H.263, VC-1, MP43, WMV7, WMV8, VP8, VP9
Audio MP3, AAC LC / AAC + / eAAC +, AMR-NB, AMR-WB, WMA, FLAC, Vorbis, Opus
Ytterligare egenskaper Accelerometer (G-sensor), omgivande ljussensor, e-kompass, fingeravtryckssensor, Hall-sensor, gyroskop, närhetssensor, NFC (delning)
Anslutning Wi-Fi 802.11 b / g / n, Bluetooth 4.1, microUSB 2.0
Batteri 3000 mAh

Nokia 5: Design och hårdvara

Nokia 5 har en distinkt stil. Du kan märka det lätt långt ifrån. Detta i sig talar mycket för Nokias designteam. Med samma filosofi över till andra telefoner i sortimentet, har Nokia satt upp sitt eget utrymme på denna mättade Android-smarttelefonmarknad. Om du tittar på Nokia 5 framifrån ser du att telefonen bär Nokia-märke längst upp till höger. Det lägger till hela telefonen och passar snyggt, tränger inte in. Telefonen har ganska stora hakor och ramar men den här telefonen tävlar inte om att vara nästa telefon utan telefon. Framsidan är svart så att allt tappar bort när du tittar på innehåll på telefonen.

Nokia 5 Recension 10

Det finns en fingeravtryckssensor längst ner på skärmen. Bortsett från Nokia 3 levereras alla telefoner i Nokia-serien 2017 med en fingeravtryckssensor. Nokia har fastnat med den främre sensorplaceringen. Fingeravtryckssensorn är inte heller en knapp men du kan röra vid den och trycka länge på den för att utföra alla åtgärder som med en hemknapp. Knappen Back and Recents flaggar sensorn i traditionell riktning. För att gå till skärmen är det en 5,2 tums IPS LCD-panel med en 720p-upplösning. Detta är en av de svagare punkterna i telefonen. Det missar en full HD-skärm och på en så stor skärm är skillnaden överdriven. Färgerna är dock ganska bra. Längre uppåt ser du kamerasensorn och den nämnda Nokia-logotypen på höger sida, parallellt med högtalarstycket.

På baksidan skulle du se designkaraktärerna vi pratade om. Den långa kamerabumpen representerar Nokia ganska bra. Kameran i sig är en 13MP-shooter. Bortsett från det finns Nokia-logotypen och inget annat. Färgen på vår enhet kommer ganska bra igenom. Antennlinjer har också döljts. På vänster sida hittar du alla dina knappar. Volymkontrollerna tilldelas en enda långsträckt knapp och strömbrytaren faller under den. Det finns ingen skillnad i struktur för enkel identifiering, men du vänjer dig efter några minuters användning.

Höger sida har dubbla spår. En plats är för ditt SIM- och microSD-kort medan den andra platsen är för ditt andra SIM-kort. Tack och lov offras inte den dubbla SIM-funktionen när du använder en microSD-kortplats. Överst är där du hittar hörlursuttaget och längst ner ser du högtalarutskärningarna och microUSB-kontakten.

Telefonen drivs av all viktig intern hårdvara och drivs av Snapdragon 430-processorn. Denna processor fungerar bra för dagliga användningsappar och hanterar också tunga. Föreställningen är snäll tack vare det rena användargränssnittet. RAM-minnet är begränsat till 2 GB vilket är lite lågt, men återigen är det grundläggande användargränssnittet väldigt optimerat och bär inte uppblåsthet så att du inte känner någon försening. Vidare är lagringsutrymmet som telefonen levereras med 16 GB. Tack och lov finns det microSD-kortstöd för upp till 128 GB och som nämnts är platsen dedikerad. Vi har bifogat några riktmärken nedan:

Nokia 5: kamera

Nokia 5 Recension 22

Nokia har inte etablerat sig inom kamerasektorn och har inte marknadsfört det som en stark kostym men lyckligtvis är huvudkameran på Nokia 5 ganska adekvat. Telefonen lyser under dagsljusförhållanden, men som med alla kameramoduler är svagt ljus en kamp. Själva kameran räknas ut vid 13 MP med en bra f / 2-bländare. Blixten är också dubbeltonad. Vi har bifogat några bilder från kameran nedan:

Den främre kameran är en 8MP-modul med återigen en bra f / 2-bländare. Kameran är ganska bra för videokonferenser och samtal. Siktfältet är också vid 84 grader vilket ger en bred bildruta. Sammanfattningsvis är kameramodulerna tillräckligt bra för priset. Tävlar inte med flaggskepp utan i den högre delen av budgetkameror.

Nokia 5: Anslutbarhet, minne och batteri

Nokia 5 Recension 27

Nokia 5 har stöd för 4G LTE på båda SIM-korten vilket är ett bra plus eftersom regioner där telefonen kommer att säljas blir 4G mer och mer populärt. Vidare skulle de flesta användare använda en plats för SIM-datatjänster och den andra för röstsamtal och meddelanden. Minnet är som nämnt begränsat till 16 GB. År 2017, där videor sparas kontinuerligt, är 16 GB ganska liten. För att lösa lagringsproblemet levereras dock Nokia 5 med en microSD-kortplats som läser upp till 128 GB-kort.

På batteriets sida håller Nokia 5 ganska bra. Tillhandahåller en lätt dags användning. Du kan klämma några timmar nästa dag också. Kapaciteten är på 3000 mAh vilket är en bra balans för de komponenter som Nokia 5 använder. 720p-skärmen och lågeffekt-CPU hjälper Nokia 5 att ge dig en fantastisk batteritid.

Nokia 5: Programvara

Det är en trend med alla 2017 HMD Global Nokia-telefoner, programvaran är fortfarande den direkta försäljningsstället. HMD Global har hållit fast vid lager Android och har inkluderat Pixel launcher på alla sina telefoner. Nokia 5 ger samma upplevelse som en Pixel- eller Nexus-telefon från Google som kör Android Nougat. Inget större har förändrats med användargränssnittet när det överfördes till Nokia 5. Camera-appen är från Nokia eftersom den är optimerad för Nokias moduler.

Om Nokia gjorde en sak perfekt skulle det vara programvaran. Det finns ingen uppblåsthet, ingen hud som saktar ner processorn och inga gimmicky extra, bara en ren Android-upplevelse. För få kan det vara oroande eftersom det inte innehåller lite extra funktionalitet som nu tillhandahålls på de flesta Android-telefoner som flera fönster etc. Men jag skulle ge dessa funktioner upp för extra smidighet och effektiv batteriprestanda varje dag av veckan.

Uppblåstheten är parctically obefintlig. Alla medföljande appar är lager från Google och de följer Play Store-uppdateringarna. Vi har sett tillverkare komma ut med sina egna appbutiker men tack och lov är det inte fallet med Nokia 5-smarttelefonen.

Här är några viktiga appar som medföljer Nokia 5:

Standardbuntade Nokia 3-appar:

• Bakgrundsbilder: Nokia har lagt till en bakgrundsapp som du kan använda för att få perfekta bakgrundsupplösningar för din enhet. Dessa uppdateras regelbundet och ger dig ett brett utbud av val.
  • Google Duo: Duo är Googles videosamtalslösning. Det levereras med Nokia 3. Du kan konfigurera det direkt med ditt Google-konto. Det synkroniseras automatiskt dina kontakter och låter dig kontakta dem via videosamtal.
  • Kamera: Kameraappen är en modifierad version som passar Nokia 3. Den innehåller olika lägen tillsammans med HDR-funktion för ännu bättre bilder genom linsen.
  • Google Keep: Google Keep är också förinstallerat på enheten. Keep är en anteckningsapp som stöder synkronisering direkt med ditt Google-konto. Detta fungerar bäst när du har flera enheter eller om du vill se dina anteckningar direkt på din dator.

Nokia 5: Skärmbilder

Nokia 5: Galleri