Huawei P30 Pro: En komplett kameraguide och recension

Huaweis P-flaggskeppslinje har alltid handlat om att utöka kuvertet med mobilfotografering, det också, i kombination med hårdvara och design i toppklass. Från och med tidigare P20 Pro började Huawei minska sitt fokus på att komma med en kameraupplevelse som fungerar fantastiskt i mörkret. I åratal såg vi i telefonkameror en fantastisk tillväxt i skärpa, detaljer och färgåtergivning, men det som saknades var fotografering i svagt ljus. Alla telefoner blev besvikna när det gällde att fånga scener som var dåligt upplysta eller satt på natten. Det har dock förändrats drastiskt nu. Specifikt för P30 Pro fungerar dess kamerasystem extremt bra på natten. Diskuterar dess spelförändrande nattläge och alla andra kamerarelaterade aspekter, här är vår kompletta P30 Pro kameraguide!

Hårdvara, som märkena har insett, är bara en del av den totala kameraupplevelsen. Vidare har programvara på senare tid varit den viktigaste differentierande faktorn som avgör den slutliga fotokvaliteten. När det gäller P30 Pro försöker den kombinera det bästa av båda. Med hjälp av Huaweis programvaruupplevelse med EMUI är kameraappen lika robust som Leica-installationen med fyrkamera som finns på baksidan. Tur nog att testa P30 Pro, vi tog många bilder med den och här är vad vi tycker!

Huawei P30 Pro-kamera

Huawei P30: djupgående kameraöversyn

Innan vi hoppar in är det nödvändigt att vi tittar på hårdvaran och den övergripande kamerainställningen från Huawei på P30 Pro. Först finns det fyra Leica-kameror, eller snarare linser, till att börja med. Leica, ett namn som är synonymt med avancerade kameror, har arbetat med Huawei på hårdvaran. Den primära linsen är 40MP med optisk bildstabilisering och har fast bländare f / 1,6. Därefter finns det en ultravidvinkelobjektiv som är klassad till 20MP med af / 2.2-bländare. Mer, det finns en 8MP teleobjektiv som också har OIS och har f / 3.4 bländare. För den fjärde och sista modulen är det en flygsensor för bättre porträttbilder – inte en komplett kamera ensam.

Kamera-app

Huawei P30 Pro - EMUI Camera App

Från och med upplevelsen har Huawei utvecklat en fantastisk kameraapp för P30 Pro. Eftersom användare kommer att använda detta för att interagera med hårdvaran har den här appen byggts bra och är lätt att navigera. Förfina från den version som finns på äldre P20 Pro, appen är snabb och det är slutaren. För grundläggande navigering har du avtryckaren längst ner, kamerans vippknapp till höger och galleriknappen till vänster. Huvudgränssnittet följer ett svartvitt tema med gula accenter. För att byta läge kan du helt enkelt dra över eller trycka på själva läget. På tal om lägen, det finns många av dem och det är det som gör den här kameran så bra och mångsidig.

Kameralägen

Medan det normala fotoläget är ganska avancerat och har inbyggd AI-hjälp finns det några andra dedikerade lägen som gör att P30 Pro sticker ut. Vi kommer att gå igenom vart och ett av lägena en efter en tillsammans med att dela några av våra bilder som vi tog med den specifika inställningen.

Foto

Med sikte på den bästa poäng- och fotograferingsupplevelsen är fotoläge – standardläge när du öppnar kameran – ganska varierande och hjälper verkligen till att få den perfekta bilden. Genom att driva detta finns det ett AI-system som automatiskt kan upptäcka scenen och ställa in bearbetnings- och kamerainställningarna därefter. Det här var väldigt användbart eftersom telefonen automatiskt upptäckte vad som skjuts och för oss var vi bara tvungna att trycka på slutaren.

Här är några bilder som vi tog med det här läget:

Normal (1x zoom)

Ultra Wide (0,6x zoom)

Natt

Detta är förmodligen det läge som P30 Pro är mest känd för och varför den har rankats som den bästa mobilkameran för situationer med svagt ljus. Huawei har arbetat med såväl hårdvara som mjukvara och har verkligen gjort en fantastisk prestation med P30 Pro: s nattfotograferingsmöjligheter. När det gäller programvara syr Huaweis efterbehandling samman flera bilder tagna vid olika exponeringar. För hårdvara använder sensorn Huawei fångar ljus i RYYB snarare än standard RGGB. Detta, i samarbete med SuperSpectrum-sensorn, motsvarar 40% ökat ljus. Sammantaget är slutresultatet vackert!

Här är skott vi tog:

Öppning

Med hjälp av Time-of-flight-sensor kommer P30 Pro med ett dedikerat bländarläge som låter användare manuellt ställa in bländaren för foton. Allt från f / 0,95 som har en extrem suddig bakgrund till f / 16 som har allt i fokus, det finns mycket att välja mellan. Om du inte gillar slutresultatet kan du gå tillbaka till fotobiblioteket och ändra bländaren därifrån och till och med välja en helt annan fokuspunkt!

Här är våra bilder med bländarläge:

Proffs

För avancerade användare som vill ställa in alla inställningar själva, kommer P30 Pro med ett Pro-läge som låter dig ta kontroll. Från slutartid och bländare till ISO och fokus är det mångsidighet med P30 Pro’s Pro-läge.

Här är våra provbilder:

Huawei P30 Pro: En komplett kamerahandbok och recension 21

Zoom

Unikt har Huawei monterat en 8MP teleobjektiv på telefonen. Med hjälp av detta och även digital zoom kan P30 Pro zooma upp till jättestora 50x! Medan kvaliteten på bilder som tas 50x är märkbart låg, finns detaljerna där och slutbilden kan användas. Vidare rekommenderas ett stativ för 50x eftersom skakningen blir ganska märkbar och kan suddiga de slutliga bilderna.

Exempelbilder:

Supermakro

P30 Pro, i Super Macro-läge, lyckas komma ganska nära motivet medan den fortfarande kan hålla saker i fokus. Detta möjliggör fantastiska bilder av små föremål. Tydligheten är högsta och detta lägger till återigen till mångsidigheten hos telefonens kamera.

Här är våra provbilder:

Huawei P30 Pro: En komplett kamerahandbok och recension 27

Fler kameralägen

Även om vi har listat flera lägen i detalj är de fortfarande inte kompletta. Det finns olika andra. Dessa är dock ganska nischade och kommer inte att användas så mycket men är fortfarande värda att nämna.

AR-objektiv

Detta är ett ganska coolt trick. Du kan mappa ditt ansikte direkt till en animerad karaktär med AR Lens. P30 Pro mappar ansiktsuttryck helt till karaktären som används.

Huawei P30 Pro: En komplett kameraguide och recension 28