Granskning av biomutant | Betrodda recensioner

Biomutant är en charmig öppen världs-RPG som är uppenbart riktad till barn, med en låg svårighetsgrad och alltför söt ton som sannolikt kommer att avskräcka äldre spelare. Combat är kul med ett stort utbud av hantverksmässiga vapen och mutanta krafter till ditt förfogande, men tråkiga pussel och en barebones historia betyder att det inte finns mycket annat här för att hålla dig fängslad.

Att placera Kung Fu Pandas håriga kritiker i den postapokalyptiska inställningen av Fallout för en inofficiell crossover är en av de märkligaste matchningar du kan tänka dig för ett RPG i öppen värld, men Biomutant ser ut att ha gjort just det med överraskande framgång.

Medan kärnvapen inte har avskaffat BioMutants värld, har det upprepade gånger gjort det klart under ditt äventyr att föroreningar har påverkat både miljön och dess invånare negativt och förmodligen dödat människor många decennier tidigare.

Antropomorfa pälsväxter som sträcker sig från rullstolsbundna uttrar till brutala grävlingar som använder provisoriska långord strävar nu över världen istället. Du tar kontroll över en av dessa muterade varelser med uppgiften att rädda världen från en kommande naturkatastrof.

Det är en intressant och unik premiss, och med flera innovationer plockade från några av de allra bästa spelen i nyare historia – från Breath of the Wild till Borderlands – har det till synes alla kännetecken för att vara ett roligt äventyr i öppen värld.

Men är det bra nog att kvalificera sig för våra bästa PS4-spel och bästa Xbox One-spellistor? Jag skulle inte argumentera, med en anmärkningsvärd berättare och mjuk svårighetskurva som kombinerar för att skapa en ton som bara barn sannolikt kommer att uppskatta, utan att erbjuda ett mer utbrett överklagande som Ratchet och Clank och Crash Bandicoot tidigare har behärskat.

• Post-apokalyptisk miljö är fascinerande och underbar
  • Barnlig ton och berättare kommer att skjuta upp äldre spelare
  • Moralsystemet är för binärt för att vara intressant

Biomutants historia kretsar kring den värld du bor, som gradvis återhämtar sig från föroreningar som förstörde den årtionden tidigare. Det finns påminnelser om detta apokalyptiska förflutna spridda över hela kartan, med övergivna städer, livlösa oljefält och sjöar av giftigt slam som utgör världen.

Men tack vare det bergstora livets träd mitt på kartan har världen till stor del återhämtat sig med frodiga gröna ängar och regnskogar som förvandlar den postapokalyptiska världen till ett underbart och livligt landskap. När jag rider över kartan roterar jag ofta kameran bara för att njuta av de iögonfallande utsikterna som visas.

Biomutant

Biomutants berättelse ser emellertid denna fredliga värld hotas, med olika monster som kallas ‘World Eaters’ som gnager bort vid livets träd för att befria världen från dess återställande krafter och sätta de olika fuzzy-haired varelserna i risk för överhängande undergång .

Ditt huvudsakliga mål är att ta bort dessa monsterhot. Det är en mycket enkel och okomplicerad historia, vilket inte nödvändigtvis är en dålig sak. Men ytterligare stoppning – som otaliga hämtningsuppdrag – sträcker onödigt ut kampanjen till att ta cirka 15 timmar.

Med en så enkel plot beror berättelsens styrka starkt på de många personligheterna hos de många vänliga varelserna du möter. Det finns lite djup i dessa karaktärer, men de har alla minnesvärda konstigheter som en räv som är besatt av tåg och en fredsälskande panda.

Boss möte: monster

Det finns dock ingen röst som spelar för någon av karaktärerna, med en allestädes närvarande berättare som istället översätter deras morrningar och gnisslar. Genom att få en berättare att stämma i hela spelets dialog känns konversationerna bedövande repetitiva snabbt, samtidigt som de enskilda karaktärernas personligheter späds ut. Jag personligen tror inte att berättaren alls krävdes, eftersom de röstlösa karaktärerna i Animal Crossing är mycket roligare att interagera med än någon annan i Biomutant.

För att göra saken värre, berättar berättaren hela tiden för att berätta om dina handlingar i spelet, oavsett om du kämpar mot fiender, löser pussel eller bara utforskar världen. Det finns ett alternativ i inställningarna för att minska frekvensen av berättarens utbrott, men jag kände det ändå alltför påträngande efter att ha skjutit skjutreglaget hela vägen till botten.

Berättaren känner sig också extremt nedlåtande, och medan spelet tydligt riktar sig till barn är det alldeles för enkelt för alla utom de yngsta av barnen. Detta hjälper inte de frustrerande barnsliga synonymerna för olika föremål, med tåg som kallas “chugga chuggas” och sadlar som kallas “sit-tights”. Jag är inte säker på vilken demografisk Biomutant riktar sig till, eftersom alla över 12 antagligen kommer att vara eländiga som den gulliga tonen, medan yngre spelare kan känna sig överväldigade av olika RPG-system i spel.

Biomutantvärld

Biomutant har också ett moraliskt system och grenade berättelsevägar, även om de inte är så påverkande som jag hade velat. Moralsystemet är binärt i en sådan utsträckning att du har en ängel och en djävul som sitter på dina axlar för att kommentera dina beslut, vilket gör det till en förenklad krångel mellan “gott” och “ont” snarare än att möta dig med moraliskt splittrande dilemman. Medan dina handlingar kommer att avgöra den slutliga scenen och förändra den udda dialograden från karaktärer, har de till synes fortfarande en minimal inverkan på historien totalt sett, även om de hjälper dig att låsa upp vissa psioniska krafter.

Även om det inte finns mycket innehåll i Biomutants berättelse, har den gott om stil. Den tecknade filmen är en av Biomutants största styrkor, där huvudpersonens individuella hårstrån synligt blåser i vinden och de många vädereffekterna – från regnstormar till snöiga snöstormar – gör ett utmärkt jobb för att skapa en uppslukande atmosfär. Det är ett snyggt spel.

• Bekämpa är kul, med massor av vapen och mutantkrafter
  • Bossstrider är en höjdpunkt tack vare galna fordon
  • Lite incitament för utforskning med generisk byte

Biomutant erbjuder spelaren ett stort antal alternativ för strid genom att anta flera öppna världens RPG-mekanik. Du kan uppgradera närstridsvapen och vapen med byte eller fokusera mer på att låsa upp psioniska krafter så att du kan kasta blixtbollar mot fiender eller till och med frysa dem på plats med en isig sprängning.

Och eftersom du är kortare än de flesta fiender du möter får du mycket rörlighet. Du kan bekvämt hoppa och undvika de flesta projektiler, vilket gör att du känner dig som en superdriven ninja. Det finns till och med ett combo-move-system i spel, med skärmuppmaningar som hjälper dem med dåliga minnen att enkelt utföra några snygga attacker. Men jag känner att de kan vara lite för komplexa för små barn, som till synes är Biomutants målgrupp.

Biomutantstrid

Tyvärr finns det ett litet utbud av fiendetyper, med de flesta möten som involverar stora bruter med kraftfulla närstridsattacker och mindre fiender utrustade med pistoler, prickskyttar eller attackgevär. Detta innebar att den bästa taktiken för strid nästan alltid rörde sig från sida till sida medan man släppte loss en kula, speciellt eftersom du har obegränsad ammunition. Detta fick fiendens möten att känna sig lätta och repetitiva för det mesta.

Men den mest upprörande aspekten av striden är hälften återställande av fiender som lockas för långt bort från sitt startområde. Det var många tillfällen där jag kom nära att nedlägga en jätte grymt, bara för att de började avslappnad gå med en fylld hälsostav. Det hände så ofta att jag aktivt undvek stridsmöten under senare delen av spelet.

De fem bossstriderna var roligare att slåss mot, eftersom du sätts vid rodret i olika nötiga fordon – från en Titanfall-exosuit till en bläckfiskformad ubåt – för att hjälpa dig att ta ner de kolossala skurkarna. Jag önskar att jag fick mer tid i dessa fordon, eftersom de hjälpte till att variera striden snarare än att följa vältrampade trender i öppen värld.

Ett fordon i vatten

Det finns också ett sekundärt huvudmål i Biomutant, vilket innebär att hjälpa din allierade stam att erövra alla andra bosättningar spridda över kartan. Men dessa erövringar handlar bara om att bekämpa många vågor av generiska fiendens grynt med få vändningar till formeln. Du belönas åtminstone med ett unikt vapen efter att ha erövrat varje stam, men jag personligen föredrog att använda mina egna skapade vapen, vilket gjorde att sådana ansträngningar kändes överflödiga.

Biomutant uppmuntrar till utforskning genom att gömma byte i öde städer, övergivna fabriker och dystra avlopp. Men det mesta av plundringen jag upptäckte var tyvärr generisk med överväldigande statistik – jag kan inte räkna hur många ullhattar jag upptäckte.

Den allra bästa bytet ligger ofta i farliga miljöer som kräver att du utrustar nödvändig utrustning för att utforska utan att ta skada. Jag kände emellertid sällan att bytet var tillräckligt för ett incitament att våga mig utanför misshandlad spår och försena mina huvudmål. Det hjälper inte att Biomutants karta känns tom och gles, vilket förväntas förväntas för en postapokalyptisk värld, men ändå en besvikelse.

Biomutant fiender

Jag blev dock imponerad av Biomutants prestanda. Jag stötte på ett par fel i hela mitt genomspelning, som att jag ibland inte kunde montera min ridbare följeslagare. Men det fanns inga tecken på några spelbrytande buggar för att förstöra nedsänkning, vilket är sällsynt för ett spel i öppen värld vid lanseringen.

Jag märkte några framerate-dips trots att jag använde en Radeon RX 6800 GPU, men det var mest efter snabb resa vilket är mer förståeligt. Laddningshastigheterna var också mycket snabba, även om detta till stor del beror på din egen hårdvara.

Biomutant är ett charmigt äventyr från tredje person i en underbar värld med en postapokalyptisk twist. Men genom att omfamna många RPG-troper och sällan utmärka sig på en viss mekaniker kommer Biomutant sannolikt att känna sig ihålig och generisk för alla som har spelat Breath of the Wild eller något annat modernt öppenvärldsspel.

Combat är en höjdpunkt med så många hantverksmässiga vapen och upplåsbara power-ups som ger en enorm arsenal, men det låga antalet fiendevariationer gjorde att jag aldrig riktigt pressades att avvika från den enkla run-and-gun-taktiken. Detta hjälper inte av den låga svårighetsgraden, speciellt för pussel som känns mer besvärligt än en tillfredsställande hjärnspänning.

Med så många häftiga karaktärer här borde Biomutants styrka ha ljugit i berättelsen. Tyvärr tar den anmärkningsvärda berättaren fokusen bort från de många håriga personligheterna och förvandlar dialog och klippscener till en tråkig uppgift. Den barnsliga tonen och den svaga svårighetskurvan kommer också troligen att skjuta upp äldre spelare, vilket begränsar tilltalet till små barn som vill spela sitt allra första öppna världsäventyr.

Fullständig specifikation titel

UK RRP

USA RRP