FIFA 22 recension

DAGENS BÄSTA HANDLINGAR

Särskilt under de senaste åren har nya FIFA -spel ofta känts som utvecklarens EA: s försök att piska en gammal bil förklädd med en ny slicka färg. Det var därför en trevlig överraskning att upptäcka att FIFA 22 – den 29: e delen i denna vittrade serie – äntligen tjänar den trenden.

Tack vare en serie verkligt välkomna förbättringar av både bilder och spel, känns FIFA 22 som ett avgjort annorlunda erbjudande än sin föregångare. Det är inte utan samma problem som har plågat franchisen i flera år, och några av dess förmodade förbättringar känns fortfarande som ytliga tillägg, men det här är den första fotbollssimulatorn som verkligen ser ut och spelar som en nästa generations upplevelse.

FIFA 22 är inte helt en helt ny bil, men det är verkligen en starkt uppdaterad modell som är värd att investera i för dem med rätt hårdvara.

• EA Sports FIFA 22 på Amazon för $ 69,99

FIFA 22 släppdatum och pris

• Vad är det? Världens mest populära fotbollssimulator
  • Utgivningsdatum? 1 oktober
  • Vad kan jag spela den på? PS4/5, Xbox One/Series X, Nintendo Switch, PC
  • Pris: Standardversionen är £ 69,99 / $ 69,99 / AU $ 109,95 på nuvarande gen

Det vackra spelet i rörelse

Låt oss börja med att beskriva vad som har förändrats i FIFA 22. Det största tillskottet till årets spel är introduktionen av HyperMotion-teknik på nästa generations konsoler som PS5 och Xbox Series X. I grund och botten fångade EA rörelser och beteenden hos spelare i verkligheten -liv fotbollsmatcher och konverterade dem till nya animationer -alla 4000 -för FIFA 22.

Vi har sett utvecklaren göra anspråk på en skakning av FIFA: s grafik tidigare (på nästan årsbasis, faktiskt), men årets spel har verkligen nytta av de förbättringar som HyperMotion har inkluderat. Spelarens likheter, beteenden, reaktioner och interaktioner med varandra är mer realistiska än någonsin, både på och utanför bollen, medan även fotbollen själv har fått en fysikfokuserad översyn.

Målvaktens beteenden och sparanimationer förbättras särskilt. Varje skott tycks resultera i en annan typ av räddning, med målvakter som slänger bollen, rusar för att samla den, slår den ur luften och tippar den över ribban på sätt som vi aldrig sett tidigare i ett FIFA -spel. Allt detta ökar oförutsägbarheten i en match och hjälper till att eliminera den kvarvarande känslan av behärskning som följde med att lära sig hur en målvakt skulle reagera på vissa scenarier i tidigare poster.

Som sådan har HyperMotion också stor inverkan på spelet. FIFA 22 är ett mycket långsammare spel, allt känns tyngre den här gången, men på ett bra sätt. Det finns en riktig vikt för spelare och boll, vilket gör passning och i synnerhet dribbling till en mer givande upplevelse. Det finns fortfarande inget bättre än att sätta en försvarare på baksidan med en fleetfotad kantspelare och i år träffade mitthalvdelarna däcket med tilltalande kraft-de dåliga i alla fall. Spelet verkar också mer fysiskt, med färre fouls ges och större möjligheter till fritt flödande, end-to-end-matcher.

På en rent estetisk nivå är FIFA 22 också den vackraste delen hittills. Mycket har gjorts av spelets hårgrafik – som visserligen är ännu mer imponerande än förra året – men mindre har sagts om dess lika realistiska svetteffekter och glänsande skalliga huvuden. Visst, graden av trohet är inte konsekvent för alla spelare i spelet, men det finns tillräckligt med regelbundet ögongodis för att motivera FIFA 22: s nästa generations prishöjning.

Mindre är mer

När det gäller spelets andra stora speltillägg är det en blandad väska. FIFA 22 slösar inte bort tid på att låta dig veta om dem heller. Direkt från start kommer du in i en bisarr öppningssekvens som ser dig bygga en karaktär-en avatar som du kommer att kunna använda i olika lägen under hela spelet-som sedan tillbringar dagen i Paris för att träffa sådana som David Beckham, Eric Cantona, Anthony Joshua, Lewis Hamilton, Thierry Henry och coverstjärnan Kylian Mbappé.

Det senare paret leder dig genom ett PSG-träningspass, där du lär dig hur du använder FIFA 22: s främsta nya mekanik: tidsinställda körningar, ikonbyte och knock-ons. Den förstnämnda är en smart men genomarbetad ny funktion som låter dig berätta för en lagkamrat när och var den ska springa, men som en tidsbestämd avslutning innan den är det något som tar ett tag att bemästra, och du kommer sannolikt att råka ut för att använda funktionen av en slump snarare än att medvetet organisera en attack med flera spelare.

Ikonbyte-där du tar kontroll över bollmottagaren-är också svårt, särskilt mitt i den snabba rörelsen i en match. När du får kombinationen av dessa två mekaniker rätt är det utan tvekan givande, men det är svårt att föreställa sig att många spelare använder någon av dem regelbundet.

Vi fann också att när vi inte proaktivt använde funktioner som tidsinställda körningar gjorde våra AI-lagkamrater färre körningar än de annars skulle kunna göra-som om EA hängde med funktionen framför våra ögon. Detta påverkade inte upplevelsen negativt för mycket, men det skulle inte komma som en överraskning att veta att spelet uppmuntrar dig att använda sin nya mekanik genom att omvänt straffa dig för att du inte gjorde det.

Oförklarligt innehåller denna inledande sekvens också en handledning om knock-ons, märkt här som en ny funktion men en skicklighet som i stort sett har varit tillgänglig i flera tidigare poster i serien. Visst, det är nu möjligt att flytta bollen fram lite snabbare än tidigare, men det här är ingalunda en helt ny mekaniker, istället ett annat exempel på att EA har justerat en befintlig funktion under skenningen av innovation.

Som vi har förväntat oss från nya FIFA -spel känns de flesta av dessa tillägg som överflödiga uppgraderingar – men det är egentligen ingen kritik. FIFA 22: s spel är redan bra nog utan dem, och det är svårt att argumentera för att någon av tidsinställda körningar, ikonbyte eller knock-ons gör upplevelsen värre.

Karriärhöjdpunkt

För många finns de mer spännande uppdateringarna i Karriärläge. För första gången någonsin kan du nu skapa ditt eget lag, vapen, kit och stadion från början, ett efterlängtat tillskott som fungerar bra på vissa ställen och inte så bra på andra.

Till att börja med uppmuntras du att ange ett klubbnamn du väljer, även om de tillgängliga smeknamnalternativen-de som används för att beskriva din klubb av kommentatorer i spelet-inte är exakt uttömmande. Många är visserligen utformade för att fungera som tillägg till platsnamn med samma första bokstav (till exempel “Raiders” eller “Vipers”), men det finns inte så mycket val här, ett faktum som är särskilt frustrerande med tanke på införandet av dumma smeknamn som “Cheers Geoff” – verkligen, EA?

Kitdesignalternativ är dock ganska robusta. Mallar finns tillgängliga från Nike, Adidas, Umbro, Jordan, Puma, New Balance och Hummel – för konsistens skull, välj samma märke för ditt hem och borta -kit – medan stadionstorlek, planlösning och atmosfär också är anpassningsbara .

Du blir sedan ombedd att välja ett verkligt lag att ersätta i en given liga, vars position du kommer att inta framåt, innan du väljer från en rad mätvärden som stjärnklassificering och truppålder för att skapa ett lag med fiktiva spelare. Och här ligger problemet.

Visst, du kan omedelbart gå till överföringsmarknaden med din valda budget för att hugga och ändra din trupp med några verkliga stjärnor, men för det mesta försvårar hela FIFAs magi av att spela med EA: s urval av autogenererade spelare 22. Utvecklaren har helt klart arbetat hårt för att erbjuda spelarna en autentisk, visuellt uppslukande simuleringsupplevelse när de träffar planen med en grupp igenkännbara ansikten, men det är bara inte möjligt att replikera den nedsänkning med ett gäng kodade personligheter.

Det hade varit trevligt att se oss ges möjlighet att cherry-plocka ett lag med 20 riktiga spelare från befintliga klubbar-med samma parametrar på ålder, budget och skicklighet-direkt från start, helt enkelt för att bättre använda EA: s uppenbara steg i grafisk trohet.

Ändå är det utan tvekan givande att se ett lag som du har byggt upp från grunden stiga upp i ligafotboll, och möjligheten att göra det ger en välkommen nyhet i ett läge som var i desperat behov av uppfriskning.

När det gäller mekaniken i själva karriärläget har arbete gjorts för att påskynda processen med att faktiskt spela spel. Att hoppa över kalendern, till exempel, är en mycket snabbare upplevelse, överföringsförhandlingar går lätt igenom och presskonferenser, men mer detaljerade nu, är enkla att undvika. Ändå är EA: s besatthet för att träna och förbereda sig för matcher fortfarande en allmänt olägenhet.

De vanliga misstänkta

Resten av FIFA 22 handlar om små förbättringar. Volta återvänder med några nya lägen och förmågor att prova, även om de inte gör tillräckligt för att göra EA: s gatufotbollssim värd mer av din tid än tidigare. Pro Clubs -spelare kommer att hitta några extra förmåner att låsa upp, tillsammans med introduktionen av kvinnliga proffs, medan spelarkarriären nu drar nytta av ett nytt skicklighetsträd.

Ultimate Team, för sina loot-boxrelaterade synder, förblir spelets mest beroendeframkallande läge och är en relativt oförändrad upplevelse, med undantag för en mer förlåtande och användarvänlig division Rivals-progressionsstruktur och uppdelningen av FUT Champions i slutspel och finaler.

Ja, det är fortfarande helt onödigt att ha teaterförpackningar för olika föremål som märken och tifos och ja, läget innebär fortfarande mycket siktning genom papperskorgen för att hitta guldet, men Ultimate Teams markerade brist på tillägg kommer inte att störa dem som helt enkelt köper spelet för att samla kort och testa deras blodtryck.

Dom

Sammantaget handlar alltså FIFA 22 mindre om sina nya lägen eller mekaniska klockor och visselpipor och allt om den faktiska upplevelsen av att spela FIFA. HyperMotion är den största och kanske enda felfria förbättringen av årets inträde, men det räcker med att driva FIFA 22 in i annalerna i seriens allra bästa spel.

DAGENS BÄSTA HANDLINGAR