Deathloop recension

Vill du veta det coolaste vi har gjort i Deathloop hittills? Det finns en kraft i det här spelet som heter Nexus – att använda det på en fiende betyder att om något händer dem upprepas effekten på alla länkade fiender i närheten. Vi smög in på en fest på natten i Updaam -området i spelet, följde en gångväg runt ett upptaget rum och kastade Nexus på en stor grupp vakter som dansade nedanför. Med ett försiktigt, tyst huvudskott från ett av spelets spikpistoler på bara en enda fiende dog hela rummet av gäster tyst på en gång.

Det var mord på dansgolvet, och det kändes fantastiskt – men det tog ett tag att komma till den punkten. När du börjar i Deathloop vaknar din karaktär Colt upp på en strand utan någonting och fastnar och lever samma dag om och om igen. Din resa i detta spel är en långsam ackumulering av krafter, vapen och information. Det är en förstapersonsskytt byggd kring ett smygsystem, som blandar ihop saker med övernaturliga förmågor. Det är ett spel med röriga eldstrider, experimenterande och eventuella ögonblick av tillfredsställelse, med ett potentiellt långvarigt flerspelarinvasionläge som väntar på dig i sitt slutspel.

Colts övergripande mål är att exekvera åtta mål – kallade Visionaries – på Blackreef på en enda dag för att bryta öglan. Till en början verkar detta oöverstigligt. Med tiden, när mord på vart och ett av målen blir rutin och du börjar räkna ut genvägar, slår du långsamt ihop hur du ska få det gjort.

• Deathloop på Amazon för 2,99 dollar

Deathloop -pris och släppdatum

• Vad är det? En förstapersonsskjutare och smygspel i en tidsslinga
  • Utgivningsdatum? 14 september 2021
  • Vad kan jag spela den på? PlayStation 5 och PC
  • Pris? PS5 -utgåvan är ungefär $ 59,99/£ 59,99/AU $ 99,95

Dag och natt

Deathloop delar upp varje dag i fyra perioder, och öns fyra regioner ändras beroende på vilken tid du är där. Vaktplaceringar ändras, och vissa platser kommer endast att vara tillgängliga vid vissa tider på dygnet – vilket uppmuntrar dig att återvända till nästa slinga vid en tidpunkt då en viss dörr kan vara öppen eller en bro är tillgänglig.

Framsteg genom Deathloop är att förstå att du inte precis spelar ett spel som börjar igen varje gång Colt tvättar på stranden, redo att återuppleva samma dag. Du kan bära vapen och krafter mellan slingorna med en resurs som heter Residuum, så du har en permanent arsenal för när dagen börjar igen. Det hjälper också att Colt kommer ihåg vad som händer mellan slingor – så historien och din resa som spelare är funktionellt linjär, även om världen runt dig upprepar sig.

Istället börjar du tänka strategiskt om de många ledtrådarna i din målmeny och sammanfoga genvägar om hur du ska hantera var och en av visionärerna. Som ett exempel finns det ett hus i Updaam -området i Blackreef som brunnit ut på kvällen – men kanske om du återvänder tidigare på dagen kan du stoppa det från att ta eld och utforska rymden. Många brödsmulsspår som detta får handlingen att ta upp Deathloops sista mordpussel att känna sig övertygande.

Skjutare eller smygspel?

Deathloop är ett svårt spel att kategorisera. Liksom Dishonored från samma utvecklare verkar det som ett smygande spel i hjärtat – du startar varje nivå utan att fiender vet var du är, och du kan smyga på dem med en machete för ett smygdöd. Men till skillnad från Dishonored, ger det här spelet dig många vapen, sprängämnen och kraftfulla förmågor att använda i öppen strid, och du känner att utvecklarna vill att du ska få dina händer smutsiga.

“Arkane har gjort ett fantastiskt jobb med att flytta ut ur sin komfortzon och göra ett spel där det känns bra att dra i avtryckaren.”

Fienderna är trevligt engångsbruk, med en udda skyltdocka eller krocktest dummy-liknande utseende på dem. Det finns liten variation mellan dessa NPC förutom de vapen de bär, och de är inte överväldigande intelligenta, vilket är en lättnad med tanke på att du kommer att stöta på dem många gånger.

En av Deathloop svagheter är hur det bombarderar skärmen med utropstecken när fiender fångar dig, vilket, oavsett om det är avsiktligt eller inte, får det att kännas som att fångas är ett misstag du har gjort som spelare. Faktum är dock att du måste spela Deathloop som en skytt för att verkligen få ut det mesta av det, och om du är något som oss blir du för otålig för att smyga på samma grupper av fiender varje gång dag återställs. Det är mycket lättare att bara gå in i några eldstrider – och PS5: s adaptiva utlösare hjälper till att få skottet att kännas skönt.

Deathloop’s krafter kallas Slabs, och du tar dem från döda visionärer. De inkluderar förmågor som Shift, som låter dig teleportera till höga platser på kartan direkt, eller Karnesis, som är som att slå en fiende med ett osynligt tentakel – att man är rolig för att slå fiender från klippor. Aether låter dig bli osynlig under en kort tid, och vi nämnde redan Nexus. Med tillbehör som kallas prydnadsföremål kan du anpassa Colts belastning varje gång du går in på en nivå – kanske förstärker din magi om du försöker förbli osynlig eller öka din hälsa om du planerar att gå genom ytterdörren.

Även om den komplicerade mixen av krafter och tidsslingor kan verka ansträngande för spelare som är mer bekanta med traditionella skyttar, har Arkane gjort ett fantastiskt jobb med att flytta ut ur sin komfortzon och göra ett spel där det känns bra att dra i avtryckaren.

Julianna och visionärerna

Arkane har byggt ett roligt läge i Blackreef. Spelets ton är spot-on-det fokuserar historien kring Colts dynamik med Julianna, en av visionärerna som har positionerat sig som sin rival. I den oändliga tidslingan på denna ö har det blivit en sport att döda varandra. Att hylla varandra är en del av det roliga. 60-talets inställning blandar ihop en hel massa influenser, från Saul Bass-konst till Connery/Lazenby-eran James Bond, medan Colts röstskådespelare Jason E Kelley förmedlar lustigt luften från en trött man som permanent är baksmälla i limbo.

“Som en AI -motståndare är Julianna lätt nog att döda men fortfarande ett vagt intressant hot. Om en mänsklig spelare tar rollen som Julianna, kommer Deathloop till liv på det mest extraordinära sätt.”

Visionärerna ger också spelet en riktig färg. Det finns Frank, en grym crooner som gillar att umgås i sin inspelningsstudio, ett utrymme du inte kan komma in med dina krafter. Det finns Charlie, en kille som har designat sitt eget spel i ett temaparkliknande område, och hela stället är staplat med vakter. Det finns en predikandame som heter Harriet som gillar att fylla sin omgivning med gas om hon upptäcker dig. Hur kommer du att hantera denna mängd totala b ****** s, tillsammans med fem till, på bara en slinga?

Det du i slutändan bygger mot är ett enda genomförbart sätt att döda alla dessa mål – och målmenyn guidar dig längs vägen, kanske med lite för mycket handhållning. Efter att alla är döda och krediterna har rullat, vilket tog oss cirka 20 timmar, kan du göra allt igen och perfekta det, eller prova lite olika metoder längs vägen.

Här är det som vi inte har nämnt än: Julianna är i hemlighet slutspelet för Deathloop. Under hela historien kommer hon att dyka upp slumpmässigt som en fiende genom spelets nivåer, och du kan välja i menyn om hon är AI-kontrollerad eller om du vill att spelare ska invadera ditt spel som henne. Som AI -motståndare är Julianna lätt nog att döda men fortfarande ett vagt intressant hot. Om en mänsklig spelare tar rollen som Julianna, kommer Deathloop till liv på det mest extraordinära sättet.

När du spelar som Julianna går du in i Colts spel med djup kunskap om Blackreef och vart han vill gå vid olika tidpunkter på dagen. En plats som vanligtvis spolas med fiender kan rensas ut och berättar att han har varit där-och att följa spåret blir ett spännande katt-och-mus-spel, eftersom den andra spelaren letar efter dig. Julianna kan inte respawn, medan Colt har tre chanser, vilket betyder att det är svårare för henne att vinna. Det gör segern ännu sötare när du får droppen på samma spelare tre gånger.

Det betyder också för Colt -spelare att upprepa spelets sista loop för att mörda Visionaries inte längre är anledningen till att spela. Du börjar loopen igen för att du vill att en mänskligt kontrollerad Julianna ska invadera ditt spel-spänningen i att jagas i det här läget är extraordinär och det skapar några otroligt roliga stunder.

Vi hade en slinga som Colt där vi låg på ett tak med ett prickskyttegevär. Julianna har en förmåga som låter henne ta rollen som en vanlig fiende i spelet – i teorin kan hon smälta in med ett noggrant tillvägagångssätt. Vår motståndare började dock göra de mest rad parkour -rörelserna över hustaken medan han spelade som en NPC, en död giveaway som var en Julianna -spelare utan subtilitet. Flera kulor senare var hon nere.

Men vi har också stött på en Julianna som inte gjorde annat än att svänga vilt med en machete på nära håll. Vi har träffat en annan som dödade oss två gånger med försiktiga placeringar av gruvor medan vi förblev osynliga på hustaken. Vi har träffat en annan som förföljde oss genom en festkorridorer, men lämnade så många dörrar öppna att vi kunde se henne komma. Den andra spelaren får sätta sitt eget avtryck på hur de invaderar, och nyheten att se en motståndare dyka upp i ditt spel är tilltalande.

Oändlig

Det betyder att när du är klar med spelet är det inte över. Hur lång livslängd som finns i det här invasionläget återstår att se-men att spela det i ett pre-release-tillstånd, det är mycket mer, även om vi har haft en viss fördröjning när vi tog på Julianna-delen (avgörande, det kan bara inte testas effektivt tills spelet är live). Det är lika spänt oavsett om du är jägare eller jagade, och vi hoppas att det tar fart med spelare.

På vissa sätt är Deathloop en märklig passform för att klara av att vara PS5: s enda stora exklusiva under semestern 2021. Sony backade dock rätt häst, och Arkane har skapat en unik stealth-shooter-hybrid med mycket personlighet , och ett potentiellt helt annat spel med dess multiplayer -invasioner.

Kanske är det inte för alla, och vissa spelare ringer ut för att se samma platser för många gånger. Och medan Arkanes begåvade artister har skapat en vacker värld med så mycket karaktär, är det inte nödvändigtvis en PS5 -uppvisning när det gäller visuell kraft. Vi noterade också en sällsynt avmattning på livligare platser i prestandamod.

De som engagerar sig i Deathloop -andan kommer dock absolut att älska den. Detta är inte ett spel som spelar sig för dig, och det reagerar verkligen på din inställning som spelare på intressanta sätt – det betyder att de potentiella belöningarna är enorma, även om det kan ta ett tag att bemästra det. Colt kan vara trött på att leva samma dag om och om igen, men du har många skäl att se fram emot att vakna på morgonen.

Dagens bästa Deathloop Deluxe Edition och Deathloop -erbjudanden