Biostar Racing Z490GTN Review: $ 200 för Comet Lake mini-ITX

Små formfaktorkort är alltid en viktig diskussionspunkt för alla stationära marknader. Den vanliga fördelningen av Mini-ITX-försäljningen för en viss generation är vanligtvis cirka 10%, och eftersom dessa kort hamnar i billigare system tenderar det att fokuseras på den billigare änden av spektrumet, även när det gäller Z-serie chipset som är den med alla klockor och visselpipor. Med Intels nya Comet Lake-S-processorer, allt från Celeron hela vägen upp till Core i9, och med det nya uttaget för Comet Lake, kommer det att finnas en förnyad efterfrågan för dem som vill bygga ett Intel-system med liten formfaktor. En av de populära mini-ITX-lågkostnadskorten i varje generation är från BIOSTAR, och idag testar vi Z490GTN.

Bygga Biostar Battleship

Alla argument för att bygga ett litet formfaktorsystem har diskuterats ad nauseum: hemmabio-mini-PC (HTPC), den lilla formfaktorspelningsmaskinen, serveralternativet för engångsbruk eller skrivbordet eller arbetsmaskinen med låg effekt. Under decenniet har moderkortföretag varierat mellan billiga mini-ITX-konstruktioner, vilket sparar en hel del öre i design, hela vägen till högpresterande, höga kostnader, flashiga modeller som kostar mer än många anständiga ATX-moderkort i full storlek . Vi kan se dessa moderkort, på Z-seriens chipsets, varierar från $ 120 till $ 350 +, och det är en intressant övning att se vilka prissegment som hamnar i vilken generation.

Med den nya Z490-chipset har Biostar gått för en mer mellanklassdesign i Z490GTN. Denna $ 200-modell finns i prisnivån som ofta ses som hyperkonkurrenskraftig. Till det priset är det kanske för högt för ett grundläggande system (vänta på B-seriens chipsetversion), vilket innebär att Biostar måste anstränga sig för att tillhandahålla tillräckligt med medelstora funktioner för att göra moderkortet värt. Med Z490GTN inkluderar de viktigaste höjdpunkterna en PCIe 3.0 x4 NVMe-kortplats, användbar kontakt och huvudplacering (ofta ett problem på dessa stora kort), en förstärkt PCIe 3.0 x16-kortplats och stöd för 64 GB DDR4-4000.

GTN-sortimentet av Biostar mini-ITX-kort har varit populärt genom åren, ofta på grund av sin enkelhet och priset. Det finns inget väsentligt utmärkt med dessa kort – de verkar kunna fungera och ge en no-nonsense implementering. Z490GTN är ett sådant exempel, genom att implementera en enkel 6 + 2-fasdesign på strömförsörjningen, SATA-portar som inte blockerar varandra när man använder vinklade kontakter, stöd för äldre anslutningar, en Intel gigabit ethernet-controller och budget Realtek-ljud. En sak jag bör påpeka att även om Biostar säger att moderkortet har förmågan att stödja Wi-Fi 6, är det bara ett tilläggskort som inte levereras med moderkortet.

Biostar är angelägna om att främja användningen av stiftkontakter med högre densitet i de 24-stifts ATX- och 8-stifts 12V-anslutningarna, vilket företaget säger minskar motståndet i ledningar och därför erbjuder en lägre trådtemperatur, vilket leder till färre problem med stiftnedbrytning. Det verkar som om Biostars moderkort används på platser där detta är ett problem, till exempel länder med hög luftfuktighet eller i länder där rumstemperaturen är 30 ºC + (ofta går dessa platser också ihop).

Resultatöversikt

Sammantaget såg vi inga stora överraskningar från Biostar Z490GTN, och den behöll en hel del konkurrenskraft mot våra andra Z490-plattformar. Av de kort som hittills testats fick Z490GTN sin största vinst i tomgång, vilket ofta är ett viktigt element för dessa moderkort med liten formfaktor. Allt annat var inom marginalen med andra moderkort.

Kraft: Lång tomgång (w / GTX 1080)

Överklockning och värme med ett mini-ITX-kort är ofta ett viktigt slagfält, eftersom det balanserar bra design med bra firmware samt hur mycket som spenderas på strömförsörjning och kylning.

Som en del av detta test testade vi med två BIOS (514 och 522), och 522-resultaten var högre men det kom på bekostnad av sämre värme. De gav båda höga VRM-temperaturer, över 85 ° C +. Detta är ett område där ett $ 200 mini-ITX-kort inte verkar skära det – vi såg ett + 36 ° C delta jämfört med de större, dyrare ATX-korten, med vår 8-kärniga Comet Lake-processor inställd på 5,1 GHz all-core . Vid dessa temperaturer reste vi till och med stabilitetsskenorna i vår överklocka. Även om detta moderkort är ett Z490, och en av fördelarna med det kommer att vara möjligheten att överklocka, kanske det här inte är det bästa kortet för att göra det.

Sammantaget har denna styrelse potential, och det är värt att gräva i detaljerna för att ta reda på om det här är rätt moderkort för dig.

Moderkort testat av Gavin Bonshor.
Översikt, visuell inspektion och slutsats av Ian Cutress.