Bang & Olufsen Beoplay Portal recension

Bang & Olufsen Beoplay Portal två minuters recension

Bang & Olufsen Beoplay Portal är en lyxprodukt riktad till dem som vill ha ett headset som i princip kan allt. Den kan anslutas till din Xbox -konsol direkt eller till din smartphone via Bluetooth, och den kan också ansluta till enheter med ett 3,5 mm hörlursuttag (även om headsetet måste vara på). Tyvärr hittade vi aldrig att Beoplay Portal hade en helt stensäker anslutning vid anslutning till Xbox, med avbrutna problem dyker ofta upp under våra spelsessioner.

Till skillnad från de flesta spelheadset är Beoplay Portal byggd med avancerade material, som supermjukt lammskinn på öronkåporna och en stickad bambufibertextil på pannbandet. Med en vikt på bara 282 gram är Beoplay Portal också otroligt lätt, vilket innebär att headsetet kan bäras bekvämt i timmar i sträck. Dessa premiummaterial garanterar dock en premiumprispunkt. För $ 499 / £ 449 (cirka AU $ 690) är Beoplay Portal ett extremt dyrt par hörlurar.

En annan fördel som Beoplay Portal har gentemot sina konkurrenter är aktiv brusreducering. Även om funktionen förmodligen är överflödig för de flesta hushåll, kommer ANC till sin rätt när du tar hörlurarna på språng. Det är inte den mest kraftfulla ANC -lösningen vi har testat, men resultatet är att Bang och Olufsens lösning inte skapar något märkbart tryck eller den “undervattens” -känsla som vissa ANC -hörlurar kan skapa.

Du kan justera ANC, volymen och “Own Voice” -tekniken med headsetets pekskontroller, som fungerar exceptionellt bra. Dubbeltryck på en av hörlurarna kan också stänga av mikrofonen eller stoppa uppspelningen av din musik.

För mer detaljerad kontroll kan Bang & Olufsen -appen laddas ner från iOS eller Google Play Store. Appen låter dig ändra och lagra olika EQ -inställningar, volym och ANC snabbt och effektivt. Vi upptäckte dock att B&O -appen ibland inte kunde identifiera vårt headset, vilket kan vara frustrerande.

Beoplay-portalen är alltså funktionsrik, men en uppenbar utelämning är headsetets oförmåga att spela Bluetooth och Xbox-ljud samtidigt. Du kan bara lyssna på en aktiv ljudanslutning i taget, vilket känns märkbart restriktivt när andra, billigare headset har detta alternativ.

Med detta sagt låter få konkurrerande spelheadset lika gripande som Bang & Olufsen Beoplay Portal. Vi fann att standard EQ behövde några seriösa justeringar för att skapa den typ av lyssningsupplevelse vi önskade när vi spelade, men vi förväntar oss att de flesta kommer att vara nöjda med headsetets uppslukande ljud. När du lyssnar på musik låter Beoplay Portal ännu bättre, något som vi inte ofta säger om andra spelheadset.

Bang & Olufsen Beoplay Portal-spelheadset är en övertygande produkt om du letar efter ett par gör-det-alla-hörlurar som du bekvämt kan bära hemma eller på språng. Men de vanliga anslutningsproblem som vi stötte på, bristen på samtidig Bluetooth -uppspelning och den genomsnittliga batteritiden gör Beoplay Portal svårt att motivera för sin höga prispunkt.

Pris och utgivningsdatum

• Finns att köpa nu
  • $ 499,99 / £ 449,99 (cirka 690 $)
  • Tre färger tillgängliga

Bang & Olufsen Beoplay Portal släpptes den 12 maj 2021 och finns i tre färger: Navy, Gray Mist och Black Anthracite. Det kostar samma som en Xbox Series X till $ 499,99 / £ 449,99 (cirka $ 690 $), vilket är betydligt dyrare än andra avancerade spelheadset för Xbox-konsoler som Audeze Penrose X och Astro A50 Gaming Headset, som båda kostar $ 299 / £ 249 (cirka AU $ 550) respektive. Headsetet har dock en licens till Dolby Atmos, som vanligtvis kostar $ 15 / £ 15 / AU $ 20.

Design

• Fantastisk byggkvalitet
  • Fjäderljus för ett headset
  • B&O App kan vara osäker

En av de mest tilltalande aspekterna av Bang & Olufsen Beoplay Portals noggranna design är att headsetet inte alls ser ut som ett par spelhörlurar. Det finns inga flamboyanta logotyper, svidande ljusa accenter eller en stor mikrofon ansluten. Istället är Beoplay Portal uppfriskande diskret och utstrålar kvalitet. Du vänder huvudet av de rätta skälen när du bär detta utanför hemmet.

Med hörlurar i lammskinn, finmalet aluminium och kompositpolymer märks Beoplay Portals exceptionella byggkvalitet från det ögonblick du tar upp den. Det känns också helt enkelt att bära, tack vare sin lätta design och material som andas, och vänster och höger hörlurar är tydligt markerade tack vare stora “L” och “R” bokstäver tryckta inuti.

Beoplay -portalen kan styras med Bang & Olufsen -appen eller med headsetets två pekfält på vardera sidan av headsetet. Även om en vanlig volymratt skulle räcka, finns det något ganska tilltalande med Beoplay Portals pekfältskontroller, som fungerar exceptionellt bra. Ytterligare funktionalitet erbjuds också genom att knacka på hörlurarnas utsida, vilket kan pausa musik eller stänga av mikrofonen.

Med appen kan du justera, välja och spara olika EQ -inställningar och även justera intensiteten för den aktiva brusreduceringsfunktionen. Ibland kan appen misslyckas med att ansluta, vilket är frustrerande, men totalt sett fann vi att det var en anständig följeslagare till Beoplay Portal med tillräckligt med funktioner som erbjuds som det inte kändes betungande att använda.

Även om det kanske underskattas av vissa, njöt vi av hur snabbt Beoplay Portal-headsetet slås på och tvåknapparsystemet som styr strömmen och också låter dig växla mellan enheter. Det är enkelt och elegant, men det är synd att det inte finns några talade ljudsignaler som låter dig veta hur mycket batteri som finns kvar och till vilken enhet du är ansluten.

Ljudprestanda

• Orörd ljudkvalitet
  • EQ kan kräva lite justeringar
  • ANC är ett trevligt tillskott

Med en rik historia av att leverera avancerade ljudprodukter är det kanske lite förvånande att höra att Beoplay Portal-headsetet låter utmärkt. Vi var särskilt imponerade av hur detaljerat och energiskt ljudet var när vi lyssnade på musik, och alla våra favoritgenrer gick lika bra när vi lyssnade via Bluetooth eller med hörlurarnas 3,5 mm -uttag.

Men när du spelar på Xbox saknar Beoplay Portal den typ av bredare ljudscen som vi har uppskattat från andra hörlurar. Detta kan åtgärdas något genom att tjata på EQ -inställningarna och använda Dolby Atmos, som tack och lov gjorde att vi kunde skräddarsy ljudet mer efter vårt tycke, men de låter fortfarande inte lika livliga eller engagerande när man spelar spel jämfört med att lyssna på musik . Vi skulle inte heller rekommendera dem för ivriga konkurrenskraftiga spelare, men igen kan du justera EQ för att fokusera på fotspår etc.

Medan vi fann att ANC var ett lite överflödigt tillskott när vi spelade i vårt vardagsrum, gjorde Beoplay Portals aktiva brusreducering ett bra jobb med att minska mängden hörbart fläktljud som vi kunde höra när PC -spel. Det är mer en funktion för när du pendlar eller bär hörlurarna utanför, men vi är glada att det finns med ändå.

Beoplay -portalen gör tack och lov inte besviken när det gäller ljudkvalitet, men kom bara ihåg att det kanske inte låter lika övertygande som vissa dedikerade spelheadset. Uppsidan är dock att Beoplay -portalen verkligen får musik att komma till liv.

Mikrofonkvalitet och trådlös anslutning

• Mikrofonen fungerar tillräckligt bra
  • Frustrerande anslutningsfrågor
  • Acceptabel batteritid

Bang & Olufsen Beoplay Portals mikrofon använder smart beam-array-teknik för att skapa en virtuell bom-mikrofon. Resultatet är en mikrofon som låter helt acceptabelt men inte exakt sändningskvalitet. Det får din röst att låta lite eko, som om du talar i ett tomt rum, men vi har aldrig hört några klagomål under Xbox -festchattar eller när du tar telefonsamtal.

Trådlös anslutning är där Beoplay Portal oväntat kämpar, tyvärr. Vi upptäckte att när vi var anslutna till en Xbox Series X stötte vi på störningar och udda kopplingar under en veckas testning. Ibland skulle vår erfarenhet vara felfri, men att flytta runt och höja händerna närmare headsetet tycktes förvärra problemet. Bluetooth var mindre ett problem, men även då hörde vi ibland det udda hoppet under musikuppspelning.

Detta kan förhoppningsvis åtgärdas med en framtida firmware -uppdatering, men när så många billigare headset inte kämpar med det här problemet är det nedslående att Beoplay Portal gör det.

När det gäller batteritid erbjuder Beoplay Portal 12 timmars trådlös prestanda och varar upp till 24 timmar om du bara använder Bluetooth med ANC på. Vi hittade att headsetet träffade dessa siffror under vår testning men hade gärna sett lite längre livslängd när du använde Beoplay Portal när du spelade. En lång USB C -kabel tillhandahålls för laddning, och headsetet tar ungefär tre timmar att ladda helt.

Ska du köpa Bang & Olufsen Beoplay Portal?

Köp den om …

Du vill ha ett par hörlurar för spel och musik
Gamingheadset tenderar att falla platt när det gäller musik, men vi fann att Bang & Olufsen Beoplay Portal lät exceptionellt när man lyssnade på alla typer av musik. Vi skulle hävda att de är något bättre för audiofiler än spelare, eftersom de inte är de mest energiskt hörande hörlurarna när du spelar.

Du vill ha ett mångsidigt par hörlurar
Beoplay Portal kan vara utformad för Xbox -konsoler, men den är tilltalande mångsidig. Headsetet kan anslutas till din Xbox eller en enhet via Bluetooth, men du kan också använda det medföljande 3,5 mm hörlursuttaget.

Du värdesätter komfort framför allt annat
Det är svårt att underskatta hur bekväm Beoplay Portal är när den vilar på din noggin. Lammskinn och minneskum ger en tät och säker passform, och headsetets klämtryck orsakade aldrig obehag, även efter många timmar.

Köp inte den om …

Du vill ha ett par trådlösa hörlurar som kan spela Bluetooth samtidigt
En stor besvikelse med Beoplay Portal är att du inte kan lyssna på Xbox och Bluetooth -ljud samtidigt. Med betydligt billigare headset som Xbox Wireless Headset och SteelSeries Arctis 9X som erbjuder denna funktionalitet är det en uppenbar utelämning från detta premium headset.

Du är känslig för ljudfall/mindre avbrott
Vi upplevde flera mindre frånkopplingsproblem och ljudfall när vi använde Beoplay -portalen, vilket kan leda till det udda ljudhoppet eller sprickan. Även om vi aldrig fann att det var en affärsavbrytare, kommer de som kräver en felfri anslutning hela tiden inte att bli bra med dessa burkar.